A magyar zsidóság egyenjogúsága
„Az izraelita vallás törvényesen bevett vallásnak nyilvánittatik.” Egy összesen négy mondatból álló törvény első sora ez, melyet 1895-ben fogadott el a magyar Országgyűlés. „A házasságot polgári tisztviselő előtt kell megkötni.” – tartalmazta egy 1 évvel korábban meghozott törvény.
Mit jelentett mindez a magyarországi zsidóság számára?
Magyarországon egészen 1867-ig hátrányos megkülönböztetésben volt része az izraelita vallású lakosoknak – így minden zsidónak, mert a korban azt tekintették zsidónak, aki izraelita vallású volt. Ebben az évben törvény született arról, hogy a zsidó vallásúak is ugyanolyan jogú polgárai a hazának, mint bármely más felekezet tagjai. Az izraelita felekezet ugyanakkor továbbra is másodrendű egyház volt Magyarországon, például nem részesült állami támogatásban. Azzal, hogy korábban nem volt polgári esküvő, hanem minden felekezet maga adta össze híveit, lehetetlen volt a zsidó és keresztény közötti vegyesházasság. Az eltérő keresztény felekezethez tartozók házasságát ugyanakkor elismerte az egyházi és a világi (állami) jog. Az 1894-95-ben született egyházpolitikai törvények az utolsó akadályt is elgördítették a zsidók egyenjogúsága, az emancipáció elől. A jogszabályok alapján rabbi szolgálhatott a lelkész és a pap mellett a hadseregben, illetve a kórházakban, az izraelita hitközség a többi keresztény egyházzal egyenlő arányban részesedhetett egy község vagy város egyházi célra tett adományából. A kötelezően állami tisztviselő előtt megkötendő házasság bevezetésével egy zsidó és egy keresztény akadály nélkül törvényesíthette kapcsolatát, megszülettek az első zsidó-keresztény vegyesházasságok. Ezek az intézkedések szimbolizálják többek között a korabeli magyar politika és társadalom befogadó attitűdjét, másfelől utalnak a magyarországi zsidóság egyre növekvő részében teret nyerő asszimiláció jelenségére.
Az asszimiláció kifejezéssel egy kisebbség tagjainak a többség szokásaihoz, nyelvéhez való igazodását is jelöljük. A magyarországi zsidóságnak főként a városokban élő, neológ csoportjai a keresztény magyarsághoz való hasonulás útjára lépett a XIX. század második felétől. Ez távolról sem jelentette ugyanakkor, hogy a magyar zsidók beolvadtak volna a többségi társadalomba, és ez nem csak az ortodox zsidókra igaz, akik ettől elzárkóztak. A neológ zsidók is sokszor megtartották például vallásukat, ha megváltozott formában is, és a zsidóság mint kulturális hagyomány erősen jelen volt önazonosságukban. Ezért a beilleszkedés, az integráció kifejezése talán pontosabban jelöli a szóban forgó társadalomtörténeti folyamatot. De nem csak az asszimilálódó zsidók hasonultak a keresztény vallású magyarokhoz, utóbbiak is alakultak az együttélés hatására. Jelentős volt például az a szerep, amit a magyar zsidóság a szabadpiaci gazdasági stratégiák hazai meghonosításában játszott.
A magyar zsidók 80%-nak anyanyelve a XIX. század közepén még a német volt, az 1910-es népszámlálás szerint pedig közel 4/5-öd részüknek a magyar. A zsidó családok németes hangzású vezetéknevüket egyre nagyobb számban magyarosították: a névmagyarosításra vonatkozó statisztikai adatok szerint az 1894 és 1918 közötti névmagyarosítások 61%-ban zsidó kérelmezőt takar. Folyamatosan növekedett a vegyesházasságok aránya is, az első világháború előestéjén minden 10. házasság, melyben zsidó fél is szerepelt, vegyesházasságnak minősült.
A XIX. század második felének gazdasági-társadalmi modernizációja a zsidó vallást és életmódot is érintette. A század második felében a zsidó vallás 3 irányzatra szakadt annak megfelelően, hogy a hívek és vezetőik a zsidó vallási előírásokat és a hagyományt mennyiben kívánták megreformálni. A hívők ragaszkodtak a kelet-európai zsidóság hagyományos nyelvéhez, a jiddishez (a német és a héber nyelv keveréke), fontos volt számukra, hogy egy-egy településen elkülönülve, a zsinagóga közelében lakjanak, és elvetették a vallási rítusok megváltoztatását is. A modernizálódó neológok egyre inkább magyar anyanyelvűvé váltak, támogatták a hitközségi oktatás magyar nyelvűvé tételét és a többségi társadalom szokásaihoz való igazodás jegyében akár a szombat ünnepét vasárnap is készek lettek volna megülni. A status quo ante csoport az 1870-es évekre már két részre szakadt hazai zsidóság közötti középutat képviselte, ők ragaszkodtak a szakadást megelőző, egységes állapot fenntartásához.
A zsidóság jelentős része a XIX. század utolsó évtizedeire kilépett abból a szerepből, amibe a korábbi évszázadok során kényszerült. A folyamattal párhuzamosan megjelentek a modern kor zsidóellenes eszmeáramlatai is, amelyek már nem vallásként tekintették és támadták a zsidóságot, hanem a megszülető fajelmélet hatására különálló fajnak tételezték. A modern politikai antiszemitizmus kárhoztatta a zsidóság egyenjogúságát, és a zsidókat mint idegen fajt támadta.
A modernizáció, az asszimiláció, az emancipáció folyamatai és a modern politikai antiszemitizmus megjelenése a magyarországihoz hasonló módokon Közép-Európa más tájain is lezajlott Bécstől Prágáig és Varsótól Berlinig.
Ha egy nemzet átfutva a pályán, melyre a végzet által felhívatott, végső küszködésében elvérezett; ha százados iparkodás és áldozatok után nemes tettek s dicső szenvedések díjául végre csak egy név maradt, csak egy emlék az emberi nem történeteiben; ha honának szétboncolt határai között más népek tanyáznak, s mi dicsőségnek épült, csak vesztét hirdeti romjai között: jól illik a könny, mellyel a gondolkozó az emléknél megáll.
Eötvös József 1840-ben született röpirata a zsidók emancipációjáról
A zsidóknak a keresztény európai kultúrkörben elfoglalt helyzete az újkortól fokozatosan megváltozik. A reformáció által felvetett problémák és a vallásháborúk visszahatása megérlelik a vallási türelem és lelkiismereti szabadság célkitűzéseit, ami kihat a zsidók helyzetére is.
Bibó István a zsidóság emancipációjáról
Az 1867 és 1918 közötti periódust a magyar zsidóság "aranykorának" szokták nevezni. Ez a töretlen harmóniát sugalló kifejezés azonban csak részben fedi a valóságot, és inkább a 20. század tragédiáinak fényében tűnt úgy, mintha az előző évszázad mentes lett volna a konfliktusoktól.
Beilleszkedés és beolvadás (www.holokausztmagyarorszagon.hu)